Marithas Hörna

JAG HAR NY BLOGGADRESS!

Nytt år- nya förändringar...

Jag har bestämt mig för att starta upp året på ny blogadress. Min nya blogg hittar du istället på www.frolid.eu/blogg

Det ger lite mer utrymme för att leka lite med bilder, kategorier, länkar och annat..

Jag kommer att dubbelposta mina inlägg ett tag, men om du har ett bokmärke på min blogg så byt gärna ut det direkt, så du kan fortsätta följa mig..

Ha ett bra 2012!

Rom, del 4 -Sista dagen

Rom resan 2009Posted by Maritha Mon, November 09, 2009 23:44:20

Klockan ringde vid halv sju, som de andra dagarna. Vi var utsövda båda två och gick iväg för att leta reda på Porta Portese. Varje söndag är det en jättelik marknad där. Där fanns ALLT! Och lite till.. ;) Vi gick marknadsgatan fram och tillbaka och insåg att vi hade gått i TVÅ timmar.. Sjönevad, släng dig i väggen, typ.. Vi handlade lite presenter till barnen, varsin väska till oss och varsin handgjord sjal i Italienskt siden till våra mödrar som tack för hjälpen med barnen. Felix och Jerrie fick varsitt skärp med kul spänne. Bianca fick en HalloKitty filt och Christian en Roma tröja. Vi gick tillbaka till hotellet och åt frukost. Det smakade riktigt gott med cappuccino och croissanter efter morgonens pormenad. Klockan elva var det gudstjänst i Katarinakapellet med SKUT. Efteråt så smet Jag och Jonas iväg från kyrkkaffet, för att gå bort till Pantheon. Vi hade ingen aning om var vi var, så vi kollade på kartan och gatuskyltarna och insåg att det vi hade framför oss, var baksidan av Pantheon.. Så där kan det vara ibland.. Det var en mäktig byggnad.

Det enda ljusinsläppet i kyrkan är det stora hålet i taket, som är hela 9 meter i diameter. Det kallas Oculus, och där regnar det inte in. Inte så länge det är folk i kyrkan i alla fall.. De hade spärrat av en stor ruta under hålet när vi kom dit. Då var det blött.. Annars är det antagligen värmen från alla besökare som stiger upp genom hålet och värmen pressar så hårt att det inte kan komma ner något där. Denna kyrka är en av de få antika byggnader som fortfarande är i bruk. Den nuvarande byggnaden är uppförd omkring 120 e.kr. av Kejsar Hadrianus och den är ersatte ett tidigare tempel byggt redan 27 f.kr av konsuln Marcus Agrippa. Inskriptionen ovan porten är kvar från Konsulns tempel. M.AGRIPPA.L.F.COS.TERTIUM.FECIT ( betyder Marcus Agripps, Lucius son, konsul för tredje gången, lät bygga detta)

Vi gick övet till Piazza Narvona och vidare bort mot Änglarnas borg, Castel Sant'Angelo. Den är en befäst borg som påbörjades av Kejsar Hadrianus år 120. Därifrån finns det en 800meter lång gång in till påven. En flyktväg som har använts vid tillfällen. Senast i filmen ”Änglar och Demoner” med Tom Hanks i huvudrollen. Bilden är tagen med Änglarnas Bro i förgrunden. Där står 10 fina änglar skulpterade av Bernini . När vi stod där på bron så kom vi fram till att det inte är så långt bort till Petrusplatsen, så vi gick vidare bort dit. Petruskyrkan är kupolen som syns på bilden nedanför strax till höger om bron.

Vi strosade runt lite på Petrus platsen. Kollade lite i souvenir butikerna. Funderade på om vi skulle ha lite lunch kanske? Vi konsulterade kartan och bestämde oss för att följa floden tillbaka till Trastevere. Och det var långt. Jättelångt. Och ingen restaurang öppen någonstans.. Bara hus och stängda butiker. Det är ju siesta! Det var verkligen jättelångt.. att gå dit var väl ingenting. Det var kort mellan varje stopp. Men hem.. Hua!

Vi kom till hotellet och gick ner på trastevere piazza och bestämde oss för att äta på samma restaurang som vi åt på härom kvällen, efter högmässan med st.Egideo. Vi fick till och med samma servitör. Vi kom i sista sekunden, och hade tur att servitören kände igen oss, för paret som kom in strax efter fick gå igen då köket har stängt.. Ja, alla sittande gäster serverades förståss.. Jag beställde in en ravioli och in kom 4 stora kuddar, nästan 10 cm, med lite tomatsås. Åh så mätt jag blev. En glass på det och sen gick vi till hotellet och vilade lite och packade ihop våra väskor.

Klockan sju var det avslutningsmiddag på Dalmoro, resturangen som hade så god lasange första dagen. Nu fick vi in sallad, en jättetorr kycklingbit och några stackars stekta potatisbitar. Det var varken gott eller mättande. Tyvärr. Efter maten gick jag och Jonas tillbaka upp till Pantheon för vi ville se hur det såg ut i nattbelysning, eftersom mängden lampor i backen var lovande. Det var en besvikelse. Det låg en McDonalds mitt för, där jag sitter och tar kort, och Jonas passade på att bli mätt.

Vi tog oss över till Piazza Navona för att se om den belysningen av fontänen var bättre. Det var lite bättre men inte fullt så imponerande som vi trott. Detta är en sida av Bernini´s skulptur Fontana dei Quattro Fiumi, Fyrflodsfontänen. Den avtäcktes 1651 och de fyra flodgudarna representerar de fyra olika världsdelar som man då kände till: Donau- Europa, Nilen- Afrika, Ganges-Asien och Rio de la Plata- Amerika. Bernini var den som ritade skulpturen, men överlät skapandet av flodgudarna åt sina elever. Denna fontän är med i ”Änglar och Demoner”, den åxå.

Vi kom i säng skapligt för vi skulle vara på bussen redan vid sju, för att hinna till flyget i tid. Sen var det hemfärd och kramar och presentkalas när vi kom hem..

Rom dag 3

Rom resan 2009Posted by Maritha Fri, October 30, 2009 11:54:17

Efter en skön natts sömn och en stärkande och näringsrik(?) frukost så var det åter dags att ta en tur med vår buss. Fast med en ny Busschaufför. Den vi hade igår hade blivit sparkad. Inte bara för det som hände oss, utan den vespa han höll på att köra över råkade vara vår hotellmanager. Han hade tittat in i bussen och känt igen sina gäster (som han dessutom visste hade haft problem med busschauffören) Detta gjorde att han visste var det var för buss och kunde vidta åtgärder. Men Fabio som körde oss idag var italienare ut i fingerspetsarna. Artig och svarade på frågor om landet som helhet och om Rom i synnerhet. Vi tog oss ut till Svenska Kyrkans lokaler, Lucasgården, som ligger i stadsdelen Parioli. Det beskrevs som ”Roms Östermalm”. Och det var en annan ordning på husen och växterna. En lång smal gata ledde upp till Lucasgården som låg så vackert inbäddad i grönskan.

Det nyinstallerade Kyrkoherde/husmors paret Krister och Susanne Stenberg hälsade oss välkomna och berättade lite om verksamheten och deras personliga upplevelser. Det är bara sju veckor sedan de flyttade ner med familjen från Lekeryd, Småland och skillnaden på ort var ganska stor. Vi blev bjudna på mackor i buffé stil till lunch och sedan körde bussen vidare till Piazza Barberini. (Dessa bilder är hämtade från SKUT i Rom hemsida. Fotograf Krister Stenberg. )

Vi letade oss fram till fots, från Piazza Barnerini, till toppen av Spanska Trappan. Vilken utsikt! Så högt upp vi är! Själva trappan består av tre etager om tillsammans 138 steg och den är gjord Francesco de Sanctis under 1723. Gatan som startar vid Piazza di Spagna, där nedanför, är den stora fina gatan med alla modehus. Vi fönstershoppade vilt och gick in i Ferrari butiken. Där kunde man köpa en liten legosats för 60 Euro! Det gjorde vi inte.
(Dessa små bilder är klickbara för en lite större bild)

Vi samlades efter en timme och promenerade tillsammans till Fontana di trevi. En liten nätt fotän som är ritad av den store Bernini. Vi passerade förbi San Andrea delle fratte där Maximilian Kolbe hade sin första mässa. (Kolbe är ett helgon och Martyr som gav sig själv för att skona en 7barnsfar i Auschwitz. Istället för de klagorop som brukade höras från svältgropen så hördes istället böner och psalmer. Vilket gav alla andra hopp. Kolbe helgonförklarades 1982.) Kyrkan var tyvärr inte öppen när vi gick förbi.

Det sägs att man ska slänga i en peng i fontänen för att garantera återkomsten till staden. Vi slängde i varsin svensk 5 krona.. Det var ett otroligt medvetet val, eftersom vi är Svenskar. Det kändes lite roligare än att kasta i en Euro. Vi promenerade omkring och letade efter ett lunchställe, och det fanns det gott om. Men det var ju folk överallt. Massor. Fast vår semestervana trogen så hoppade vi in på BurgerKing och käkade. Snabbt och enkelt. Vi har ju en buss att passa! Vi hittad åxå en liten studio som vi passade på att besöka. Där gjorde de såna där små kristallkuber med laser utskurna bilder inuti. Det gick till så att vi satte oss och han tog ett foto som han scannade av och skickade till laserskäraren, som ritade oss i kuben. Helfestligt! Vi gick in i en annan liten butik, för Jonas vill ha tag på sin Whiskey, som nästan är slut hemma. Fast den hade de inte, tror inte ens de hört talas om den, med tanke på hennes min.. :D Fast vi fick smaka på 3-4 olika likörer varav en fick följa med oss. Det var en spygrön pistage-likör. Smaskigt!

Vi gick tillbaka till toppen av spanska trappan, för att invänta bussen. När vi kom dit så insåg vi att bussen inte stannat där. Ojdå. Då måste vi ju hitta tillbaka.. Vi gick en stund och irrade. Jonas gick in på ett hotell och tog en karta. Då gick det lättare. Vi hade varit på väg åt rätt håll, men på parallellgatan.. Kul kul.. Tillbaka på hotellet tog vi en promenad i kvarteret. Shoppade lite godis för kvällen och hittade en jättemysig restaurang. Vi var tidiga men blev mottagna och beställde varsin Pizza. Det var 4 storbildsskärmar på väggarna och de visade en bild över pizzabänken, så vi kunde se när han gjorde i ordning vår mat. Annorlunda. Men hans krav på renlighet var ju så mkt större.. Vi var tillbaka på hotellet vid åtta. Kollade lite på TV och slappade. Jag gjorde en omgång QiGong och somnade redan kvart i nio.

Och det vart natt den tredje dagen..

Romresa del 2

Rom resan 2009Posted by Maritha Tue, October 27, 2009 19:43:06

Dag2, Fredag

Efter en stadig frukost bestående av en Cappuccino, 1fralla med nötcreme och 2 croissant:er så letade vi oss fram till den plats där bussen släppte av oss igår. Vi inväntade alla och åkte till SanPietro, Peterskyrkan. Det var mäktigt. Vilket enormt bygge! Och så rent och fint allt är. Vi hade tyvärr bara en timme på oss, men vi var där tidigt så det var inte så långa köer. För att undvika trappor i möjlig mån så lät vi bli att gå upp i kupolen eller ner i katakomberna. Fast det skulle jag gärna gjort såhär i efterhand. Ett ”måste” är att klappa Paulos på fötterna, för att få välsignelse. Så gjorde även jag. Den stackarn har dock inga tår kvar, för det är många som har klappat och pussat på honom genom åren… Vi handlade lite i pilgrimsbutiken. Ett halsband till mig och en Ängel till Jerrie. Det hade hon specifikt önskat. En Ängel från Vatikanen.. Vi skyndade sedan tillbaka till bussen. Den var inte där. Liv ringde och skällde och förklarade för oss att han inledde dagen med att berätta att vi skulle sluta en timme tidigare än bokat. Han skyllde nu på trafiken, en trasig buss och lite annat. Olika saker var gång. Vi blev alla lite irriterade för vi hade ju kunnat ha spenderat tiden i Kyrkan istället! Efter en timmes väntan kom han med bussen. Sur som ättika var han. Och Liv.

Vi fortsatte till San Clementekyrkan. En relativt ny kyrka som är byggd ovanpå en kyrka som är byggd ovanpå en kyrka.. Så allra längst ner där vi kunde gå var det utgrävt den ursprungliga kyrkan från 300talet. Det var också en märklig känsla att gå där. Där längst ner fanns en öppen källa som är samma som det var då. Och det är från den källan som dricksvattnet till stadsdelen tas fortfarande!
Utanför kyrkan där så åt vi pizza. Det var riktigt gott. Solen sken på oss och många letade reda på skugga.

Vi åkte till San Paulo Fuori le Mura, Paulos kyrka, en av de fyra huvudkyrkorna i staden. Ytterligare ett stabilt och imponerande bygge i marmor. Det är här som legenden säger att Paulos var begravd så kyrkan är uppbyggd på denna plats. Det är byggt en helgedom över sarkofagen, som faktiskt var synlig. Under utgrävningar 2002-06 så hittades det faktiskt något som antagligen är Paulos sarkofag. Cool!
Det finns mängder av porträtt i långa rader runt i hela kyrkan. En för varje påve från Petrus till dagens Benedictus. Sägnen säger att när rundlarna att måla porträtt i tar slut, så går världen under. Det finns bara 5 tomma platser kvar. Porträttrundlarna är de som syns mitt i nästa bild, från sida till sida..

Nästa stopp på resan är Capitolium. Den minsta av Roms sju kullar. Vilken utsikt! Hela forum Romana låg där nedanför. Jag bestämde mig för att ta trapporna uppåt för att få bättre utsikt över hela staden. Jonas hade ont i foten så han stannade nere. Och vilken utsikt!

Forum Romana i sin helhet, Forum Trajanus byggd mellan 107 och 113 e.kr. Colosseum, detta imponerande bygge som är snart 2000 år gammalt. När jag skulle gå ner igen så gick jag genom museét. Mycket krigsherrar var det där och även en utställning om Drottning Kristina. Det var lite intressant att se. Ut kom jag dock inte. När jag väl hittade en utgång så var jag på gatuplan, 5 trappor ner. Panik. Ont i knän och höfter. Hittar inte ut. Frågade i bokshoppen vart jag skulle gå, men de fattade inte vart jag ville. Så jag knatade alla 5 trapporna upp igen. Och då på utsidan två våningsplan ner sen.. Inte alls kul. Men Jonas kramade om mig när jag kom fram och då blev jag lite lugnare iaf. Vi såg även huset som Marcus bodde i när han skrev sitt evangelium. På andra sidan huset är balkongen som Mussolini stod och dikterade ifrån. Tillbaka till bussen. Åkte till Johanneskyrkan, San Giovanni in Laterano, Ytteligare en av de 4 huvudkyrkorna.. Busschaffören var otrevlig och fortsatte att bråka med Liv och när vi stannade vid -vad det nu hette- blev det ett snabbstopp. Det var några som gick hela trappan upp, på knäna som det ska göras. Inte vi dock. Busschaffören hotade med att köra ifrån oss om vi inte var på plats i tid. På vägen tillbaka till hotellet höll han på att köra över en vespa. Tvärbroms.

Efter lite fika så blev vi insläppta hos St. Egido. Där berättade Mauro (Biancas Italienare) och Leonardo om verksamheten. Som grundades 1968 av studenter. Det var intressant att höra deras historia och så fascinerande att det fungerar. Allt bygger på vänskap och omtanke.. Fast det är en helt annan historia. Huset vi satt i är inte deras, men det är ett hus som de ockuperar för att härbärgera papperslösa. De har en matlokal åxå, i en annan del av stadsdelen. Där serveras mat till drygt 1000 personer OM DAGEN. Och alla blir serverade vid bordet, alltid tre rätter och alla får en pratstund. Ingen ska vara osynlig. De har mässor i Trasteveres kyrka varje fredag, så också idag så vi promenerar över torget för att ta del i den. Det är verkligen MASSOR av folk som kommer och kyrkan fylls. Då pratar vi inte om en liten kyrka i ett bysammhälle i Sverige utan en stadsdelskyrka. Med 3 bänkrader och tre skepp.. Imponerande! Efter mässan blev vi nästintill utkörda ur kyrkan. Lite Seså, nu är det slut.. Vi var ett gäng ur sällskapet som letade in oss till en krog och åt mat. Fick bra service och mycket god mat.

Och så var Klockan halv tolv när vi kom till hotellet och bäddade ner oss..

Romresa del 1

Rom resan 2009Posted by Maritha Mon, October 26, 2009 20:35:06

Klockan ringde 03.20 på torsdag morgonen. Tidigt som attan.. VI hade tagit Felix rum, för då stör vi minst. Pappa skjutsade oss till flyget, via Flen för att hämta upp medresenärer. Incheckning på Skavsta kl 5. Kallt, tyst och otroligt tidigt.. Fast det blev ganska mycket rörelse ganska fort, får jag tycka.. I vårt sällskap är vi 39 stycken. Väl på planet så ordnade Maken fönsterplats åt mig.. :D Det är typ 3e gången jag flyger.

Vi landade i Rom tio minuter tidigare än beräknat, hämtade bagaget, samlade ihop oss och gick till bussen. Som inte fanns.. Efter ett par samtal till bussbolaget så visade det sig att bussen visst var där. Längst bort. Oskyltad. Han skulle ju ha mött oss inne i flyghallen med en skylt redan där.. Jaja..

Vi åkte till vårt Hotell Trastevere, som ligger väldigt centralt. Till min stora lättnad fick vi ett rum på bottenplan. Inte speciellt stort, men två sängar, varsin garderob, AC, toa och dusch. Helt OK. Vi packade upp samlade ihop oss och gick iväg för att äta lunch på Dal Moro. Vi fick en sallad till förrätt och en underbar lasagne efter det.

Efter maten tog vi en promenad över Tibern till Piazza Farnese, där Birgittasystrarna har sitt kloster. Vi gick vidare till Campo di Fiori och där gjorde Jonas världens köp. Han gick in och köpte en flaska vatten för 0.80Euro, betalade med en 20Euro-sedel och fick växel på 50Euro. Han kom ut till mig och skyndade på mig. ”Fort, gå fort nu.. Runt hörnet.” Det kändes lite sådär, men reskassan blev ju lite drygare..

Vi gick vidare till Piazza Narvona och besökte den sista svenska Katolska ärkebiskopen Olavi Petri´s grav. Vi gick tillbaka till Birgittasystrarna där vi gick in och fick en presentation av deras verksamhet och historia om Heliga Birgitta och hennes dotter Katarina. Vi fick även gå upp i den lägenhet som Birgitta och Katarina bodde i, på tiden det begav sig. (där fick jag inte fotografera.. L ) SKUT lånar deras kapell för sina mässor på torsdagar och söndagar och denna kväll var det fullt med folk. Alla vi i vårt sällskap+ de boende+ att det var personalkonferans för alla SKUT kyrkorna i europa. Jonas blev glad för han träffade en av de som han jobbade med i Paris, plus två av de som var kontakter i Uppsala när han var iväg.

Efter mässan gick vi till Trattoria Degli Amici, som är en lite speciell restaurang. Den drivs av St.Egidio och där jobbar många människor med olika typer av funktionshinder för en möjlighet till försörjning och större självkänsla, sida vid sida med sina ”handledare”. Vi fick verkligen massor av god mat. Olika skinka, korvar, pasta, sallad.. Mumsigt. Innan vi gick in i restaurangen kom det fram en kille och kramade om Liv. Vår reseledare och vän. Jag och Jonas tittade på varann och sa: ”Det är ju han- Italienaren.. ” När Bianca var en dag gammal och vi nyss kommit hem från BB åkte vi ut till Liv för att vara med på grillfest med hennes barn+familjer och 6 st italienare. Jag var ganska trött den kvällen. Mitt under måltiden på Degli Amici så reser sig killen upp och frågar varför vi inte har ”bambino” med oss.. han fick se kort på Bianca som jag hade i mobilen och han blev jätteglad. ”Blond- förstås” Var hans kommentar.

Klockan var halv tolv när vi kom till hotellet och bäddade ner oss..