Marithas Hörna

JAG HAR NY BLOGGADRESS!

Nytt år- nya förändringar...

Jag har bestämt mig för att starta upp året på ny blogadress. Min nya blogg hittar du istället på www.frolid.eu/blogg

Det ger lite mer utrymme för att leka lite med bilder, kategorier, länkar och annat..

Jag kommer att dubbelposta mina inlägg ett tag, men om du har ett bokmärke på min blogg så byt gärna ut det direkt, så du kan fortsätta följa mig..

Ha ett bra 2012!

Rom dag 3

Rom resan 2009Posted by Maritha Fri, October 30, 2009 11:54:17

Efter en skön natts sömn och en stärkande och näringsrik(?) frukost så var det åter dags att ta en tur med vår buss. Fast med en ny Busschaufför. Den vi hade igår hade blivit sparkad. Inte bara för det som hände oss, utan den vespa han höll på att köra över råkade vara vår hotellmanager. Han hade tittat in i bussen och känt igen sina gäster (som han dessutom visste hade haft problem med busschauffören) Detta gjorde att han visste var det var för buss och kunde vidta åtgärder. Men Fabio som körde oss idag var italienare ut i fingerspetsarna. Artig och svarade på frågor om landet som helhet och om Rom i synnerhet. Vi tog oss ut till Svenska Kyrkans lokaler, Lucasgården, som ligger i stadsdelen Parioli. Det beskrevs som ”Roms Östermalm”. Och det var en annan ordning på husen och växterna. En lång smal gata ledde upp till Lucasgården som låg så vackert inbäddad i grönskan.

Det nyinstallerade Kyrkoherde/husmors paret Krister och Susanne Stenberg hälsade oss välkomna och berättade lite om verksamheten och deras personliga upplevelser. Det är bara sju veckor sedan de flyttade ner med familjen från Lekeryd, Småland och skillnaden på ort var ganska stor. Vi blev bjudna på mackor i buffé stil till lunch och sedan körde bussen vidare till Piazza Barberini. (Dessa bilder är hämtade från SKUT i Rom hemsida. Fotograf Krister Stenberg. )

Vi letade oss fram till fots, från Piazza Barnerini, till toppen av Spanska Trappan. Vilken utsikt! Så högt upp vi är! Själva trappan består av tre etager om tillsammans 138 steg och den är gjord Francesco de Sanctis under 1723. Gatan som startar vid Piazza di Spagna, där nedanför, är den stora fina gatan med alla modehus. Vi fönstershoppade vilt och gick in i Ferrari butiken. Där kunde man köpa en liten legosats för 60 Euro! Det gjorde vi inte.
(Dessa små bilder är klickbara för en lite större bild)

Vi samlades efter en timme och promenerade tillsammans till Fontana di trevi. En liten nätt fotän som är ritad av den store Bernini. Vi passerade förbi San Andrea delle fratte där Maximilian Kolbe hade sin första mässa. (Kolbe är ett helgon och Martyr som gav sig själv för att skona en 7barnsfar i Auschwitz. Istället för de klagorop som brukade höras från svältgropen så hördes istället böner och psalmer. Vilket gav alla andra hopp. Kolbe helgonförklarades 1982.) Kyrkan var tyvärr inte öppen när vi gick förbi.

Det sägs att man ska slänga i en peng i fontänen för att garantera återkomsten till staden. Vi slängde i varsin svensk 5 krona.. Det var ett otroligt medvetet val, eftersom vi är Svenskar. Det kändes lite roligare än att kasta i en Euro. Vi promenerade omkring och letade efter ett lunchställe, och det fanns det gott om. Men det var ju folk överallt. Massor. Fast vår semestervana trogen så hoppade vi in på BurgerKing och käkade. Snabbt och enkelt. Vi har ju en buss att passa! Vi hittad åxå en liten studio som vi passade på att besöka. Där gjorde de såna där små kristallkuber med laser utskurna bilder inuti. Det gick till så att vi satte oss och han tog ett foto som han scannade av och skickade till laserskäraren, som ritade oss i kuben. Helfestligt! Vi gick in i en annan liten butik, för Jonas vill ha tag på sin Whiskey, som nästan är slut hemma. Fast den hade de inte, tror inte ens de hört talas om den, med tanke på hennes min.. :D Fast vi fick smaka på 3-4 olika likörer varav en fick följa med oss. Det var en spygrön pistage-likör. Smaskigt!

Vi gick tillbaka till toppen av spanska trappan, för att invänta bussen. När vi kom dit så insåg vi att bussen inte stannat där. Ojdå. Då måste vi ju hitta tillbaka.. Vi gick en stund och irrade. Jonas gick in på ett hotell och tog en karta. Då gick det lättare. Vi hade varit på väg åt rätt håll, men på parallellgatan.. Kul kul.. Tillbaka på hotellet tog vi en promenad i kvarteret. Shoppade lite godis för kvällen och hittade en jättemysig restaurang. Vi var tidiga men blev mottagna och beställde varsin Pizza. Det var 4 storbildsskärmar på väggarna och de visade en bild över pizzabänken, så vi kunde se när han gjorde i ordning vår mat. Annorlunda. Men hans krav på renlighet var ju så mkt större.. Vi var tillbaka på hotellet vid åtta. Kollade lite på TV och slappade. Jag gjorde en omgång QiGong och somnade redan kvart i nio.

Och det vart natt den tredje dagen..