Marithas Hörna

JAG HAR NY BLOGGADRESS!

Nytt år- nya förändringar...

Jag har bestämt mig för att starta upp året på ny blogadress. Min nya blogg hittar du istället på www.frolid.eu/blogg

Det ger lite mer utrymme för att leka lite med bilder, kategorier, länkar och annat..

Jag kommer att dubbelposta mina inlägg ett tag, men om du har ett bokmärke på min blogg så byt gärna ut det direkt, så du kan fortsätta följa mig..

Ha ett bra 2012!

Rom, del 4 -Sista dagen

Rom resan 2009Posted by Maritha Mon, November 09, 2009 23:44:20

Klockan ringde vid halv sju, som de andra dagarna. Vi var utsövda båda två och gick iväg för att leta reda på Porta Portese. Varje söndag är det en jättelik marknad där. Där fanns ALLT! Och lite till.. ;) Vi gick marknadsgatan fram och tillbaka och insåg att vi hade gått i TVÅ timmar.. Sjönevad, släng dig i väggen, typ.. Vi handlade lite presenter till barnen, varsin väska till oss och varsin handgjord sjal i Italienskt siden till våra mödrar som tack för hjälpen med barnen. Felix och Jerrie fick varsitt skärp med kul spänne. Bianca fick en HalloKitty filt och Christian en Roma tröja. Vi gick tillbaka till hotellet och åt frukost. Det smakade riktigt gott med cappuccino och croissanter efter morgonens pormenad. Klockan elva var det gudstjänst i Katarinakapellet med SKUT. Efteråt så smet Jag och Jonas iväg från kyrkkaffet, för att gå bort till Pantheon. Vi hade ingen aning om var vi var, så vi kollade på kartan och gatuskyltarna och insåg att det vi hade framför oss, var baksidan av Pantheon.. Så där kan det vara ibland.. Det var en mäktig byggnad.

Det enda ljusinsläppet i kyrkan är det stora hålet i taket, som är hela 9 meter i diameter. Det kallas Oculus, och där regnar det inte in. Inte så länge det är folk i kyrkan i alla fall.. De hade spärrat av en stor ruta under hålet när vi kom dit. Då var det blött.. Annars är det antagligen värmen från alla besökare som stiger upp genom hålet och värmen pressar så hårt att det inte kan komma ner något där. Denna kyrka är en av de få antika byggnader som fortfarande är i bruk. Den nuvarande byggnaden är uppförd omkring 120 e.kr. av Kejsar Hadrianus och den är ersatte ett tidigare tempel byggt redan 27 f.kr av konsuln Marcus Agrippa. Inskriptionen ovan porten är kvar från Konsulns tempel. M.AGRIPPA.L.F.COS.TERTIUM.FECIT ( betyder Marcus Agripps, Lucius son, konsul för tredje gången, lät bygga detta)

Vi gick övet till Piazza Narvona och vidare bort mot Änglarnas borg, Castel Sant'Angelo. Den är en befäst borg som påbörjades av Kejsar Hadrianus år 120. Därifrån finns det en 800meter lång gång in till påven. En flyktväg som har använts vid tillfällen. Senast i filmen ”Änglar och Demoner” med Tom Hanks i huvudrollen. Bilden är tagen med Änglarnas Bro i förgrunden. Där står 10 fina änglar skulpterade av Bernini . När vi stod där på bron så kom vi fram till att det inte är så långt bort till Petrusplatsen, så vi gick vidare bort dit. Petruskyrkan är kupolen som syns på bilden nedanför strax till höger om bron.

Vi strosade runt lite på Petrus platsen. Kollade lite i souvenir butikerna. Funderade på om vi skulle ha lite lunch kanske? Vi konsulterade kartan och bestämde oss för att följa floden tillbaka till Trastevere. Och det var långt. Jättelångt. Och ingen restaurang öppen någonstans.. Bara hus och stängda butiker. Det är ju siesta! Det var verkligen jättelångt.. att gå dit var väl ingenting. Det var kort mellan varje stopp. Men hem.. Hua!

Vi kom till hotellet och gick ner på trastevere piazza och bestämde oss för att äta på samma restaurang som vi åt på härom kvällen, efter högmässan med st.Egideo. Vi fick till och med samma servitör. Vi kom i sista sekunden, och hade tur att servitören kände igen oss, för paret som kom in strax efter fick gå igen då köket har stängt.. Ja, alla sittande gäster serverades förståss.. Jag beställde in en ravioli och in kom 4 stora kuddar, nästan 10 cm, med lite tomatsås. Åh så mätt jag blev. En glass på det och sen gick vi till hotellet och vilade lite och packade ihop våra väskor.

Klockan sju var det avslutningsmiddag på Dalmoro, resturangen som hade så god lasange första dagen. Nu fick vi in sallad, en jättetorr kycklingbit och några stackars stekta potatisbitar. Det var varken gott eller mättande. Tyvärr. Efter maten gick jag och Jonas tillbaka upp till Pantheon för vi ville se hur det såg ut i nattbelysning, eftersom mängden lampor i backen var lovande. Det var en besvikelse. Det låg en McDonalds mitt för, där jag sitter och tar kort, och Jonas passade på att bli mätt.

Vi tog oss över till Piazza Navona för att se om den belysningen av fontänen var bättre. Det var lite bättre men inte fullt så imponerande som vi trott. Detta är en sida av Bernini´s skulptur Fontana dei Quattro Fiumi, Fyrflodsfontänen. Den avtäcktes 1651 och de fyra flodgudarna representerar de fyra olika världsdelar som man då kände till: Donau- Europa, Nilen- Afrika, Ganges-Asien och Rio de la Plata- Amerika. Bernini var den som ritade skulpturen, men överlät skapandet av flodgudarna åt sina elever. Denna fontän är med i ”Änglar och Demoner”, den åxå.

Vi kom i säng skapligt för vi skulle vara på bussen redan vid sju, för att hinna till flyget i tid. Sen var det hemfärd och kramar och presentkalas när vi kom hem..